Informatie over je afspraak

Een afspraak in MST

Als je een afspraak hebt in Medisch Spectrum Twente (MST), is het handig om te weten wat je kunt verwachten en hoe jij je kunt voorbereiden. Op deze pagina lees je meer over je afspraak in MST.

Je eerste afspraak in MST

Verwijzing
Kom je voor het eerst in MST, dan heb je een verwijzing nodig van je huisarts of een andere specialist. Zonder verwijzing kun je niet naar het ziekenhuis komen, behalve voor de Spoedeisende Hulp (SEH). Voor de SEH is geen verwijzing nodig.

Inschrijven als patiënt: wat neem je mee?

Voor je eerste afspraak moet jij je inschrijven als patiënt in ons ziekenhuis. Dit kan bij de receptie in de grote hal van de hoofdingang. Bij de receptie moet je een aantal documenten laten zien. Neem daarom het volgende mee naar het ziekenhuis:

  • Geldig legitimatiebewijs, bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
  • Gegevens van je zorgverzekering
  • Eventueel een overzicht van de medicatie die je gebruikt. Dit overzicht kun je opvragen bij je apotheek
  • De afspraakbrief

Voorbereiden op de afspraak

Een afspraak bij de dokter kan best spannend zijn. Bedenk thuis wat je aan de dokter of verpleegkundige wilt vertellen en hoe je dat goed kunt uitleggen.

Zelf nadenken over wat je wel of niet wilt is belangrijk. Je leven kan door een behandeling erg veranderen. Goede zorg begint met een goed gesprek tussen jou en de dokter of verpleegkundige. Vertel wat je belangrijk vindt. Zo kunnen jullie samen kiezen welke zorg of ondersteuning  bij jou past. Wij noemen dat samen beslissen.

Hoe kun jij je goed voorbereiden:

  • Wij hebben een folder gemaakt met handige tips. Deze folder kun je uitprinten en meenemen naar de afspraak. Lees hier de folder
  • Op de website begin een goed gesprek staan goede tips
  • Voor kinderen staat er veel informatie op de website 3 goede vragen voor kinderen;
  • Controleer in ons patiëntenportaal MijnMST je persoonlijke gegevens zoals je adres, je zorgverzekeraar en medische gegevens. Het kan zijn dat je nog niet kunt inloggen in MijnMST. Dit kan dan na je eerste afspraak

De afspraak: in het ziekenhuis, videobellen of telefonisch

Je kunt op 3  manieren een afspraak in MST hebben:

  1. Een afspraak in het ziekenhuis (Enschede, Oldenzaal of Haaksbergen)
  2. Een afspraak via videobellen. Je belt dan met je zorgverlener via een een videoverbinding op de laptop of PC. Op deze pagina leggen we in een video uit wat videobellen is. Hier staat ook een  uitleg hoe dit werkt.
  3. Een telefonische afspraak. Je belt dan met je zorgverlener.

De route naar je afspraak

Op de afspraakbrief staat het routenummer van de afdeling waar jij heen moet voor je afspraak. Ga hier naar de pagina met het overzicht van poliklinieken.

Afspraak veranderen, annuleren of herhaalafspraak aanvragen

Via het patiëntenportaal MijnMST kun je bij steeds meer poliklinieken zelf een afspraak maken. Zodra je een afspraak kunt maken ontvangt je van ons een email en kun je op MijnMST inloggen om de afspraak te maken. Je logt in met je DigiD. In sommige gevallen plannen wij de afspraak voor je in. Je ontvangt van ons bericht zodra de afspraak gemaakt is.

Heb je een afspraak, maar kun je niet komen? Geef dit dan zo snel mogelijk door. Voor sommige poliklinieken is het mogelijk om je afspraak te veranderen via MijnMST. Je ziet bij de afspraak dan de knop “Veranderen”. Lukt het niet om via MijnMST de afspraak te veranderen of wil jij je afspraak afzeggen? Bel dan naar de polikliniek waar je een afspraak hebt.

MijnMST

MijnMST is het patiëntportaal van MST. Als je inlogt in het patiëntenportaal, zie je bijvoorbeeld alle afspraken.

Rechten en plichten als patiënt

Wij vinden het belangrijk dat je goede zorg krijgt. Toch kan het zijn dat  je niet tevreden bent. Alle informatie over rechten en plichten en wat je kunt doen als je niet tevreden bent  kun je lezen in de folder Rechten, plichten en klachten. Voor kinderen kun je veel informatie vinden op de website van Kind en Ziekenhuis. Heb je n het lezen nog vragen, dan kun je die stellen aan je zorgverlener of aan de medewerkers van ons Patiënten Service Centrum. Op deze pagina lees je meer over het Patiënten Service Centrum.

Wil je meer weten over hoe wij omgaan met persoonlijke gegevens (privacy) of hoe je een positieve of negatieve ervaring (klacht) kunt doorgeven aan ons?

Waar bent u naar op zoek?