Raad van Toezicht

Reglement Raad van Toezicht

In het Reglement Raad van Toezicht zijn afspraken over de taken en besluitvorming binnen de Raad van Toezicht opgenomen. Tevens bevat het reglement bepalingen over de samenstelling, termijnen en deskundigheid van de leden. Hierbij is de Governancecode Zorg als uitgangspunt genomen.

De Raad van Toezicht is verantwoordelijk voor benoeming, de schorsing en het ontslag van zijn individuele leden en daarnaast voor de vaststelling van de vergoeding. Bij werving, selectie en benoeming van leden van de Raad van Toezicht wordt gebruik gemaakt van een profielschets. Bij de opstelling hiervan wordt rekening gehouden met het vereiste dat de samenstelling van de Raad van Toezicht zodanig is dat de leden ten opzichte van elkaar, de Raad van Bestuur en welk deelbelang dan ook onafhankelijk en kritisch kunnen opereren.

Het aantal nevenfuncties van een lid is zodanig beperkt dat een goede taakvervulling is gewaarborgd en in elk geval in overeenstemming met het wettelijk maximum. Nevenfuncties worden voorgelegd aan de andere leden Raad van Toezicht en beoordeeld op belangenverstrengeling. Zo wordt de onafhankelijkheid van de leden van de Raad geborgd. De leden van de Raad van Toezicht worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Ze treden af volgens een door de Raad van Toezicht vast te stellen rooster van aftreden. Een aftredend lid van de Raad van Toezicht kan opnieuw benoemd worden, maar mag deze functie in totaal niet langer dan acht jaar vervullen, conform de Governancecode Zorg.

Verandering samenstelling RvT

Op 1 maart 2021 zijn toegetreden tot de Raad van Toezicht: Drs. B.J.M. (Gita) Gallé en Mr. B.G.M. (Barbara) Lemstra.

Samenstelling RvT

Tabel 1: Samenstelling RvT

Naam Datum in diensttreding Einde 1e termijn Einde 2e termijn Datum van aftreden
Dr. F.H. Bosch 01-03-2016 01-03-2020 01-03-2024 01-03-2024
Prof. dr. ir. A. van den Berg 01-03-2016 01-03-2020 01-03-2024 01-03-2024
Prof. dr. A. Bruggink 01-01-2019 31-12-2022 31-12-2026 31-12-2026
Drs. S.M. Bronmans 27-06-2019 26-06-2023 26-06-2027 26-06-2027
P.E.J. den Oudsten (Voorzitter) 01-01-2020 31-12-2023 31-12-2027 31-12-2027
Drs. B.J.M. Gallé 01-03-2021 01-03-2025 01-03-2029 01-03-2029
Mr. B.G.M. Lemstra 01-03-2021 01-03-2025 01-03-2029 01-03-2029

Nevenfuncties

Tabel 2: overzicht nevenfuncties

P.E.J. den Oudsten – Voorzitter raad van toezicht Wender (Was vroeger Zienn enz)

– Voorzitter raad van toezicht Hogeschool Windesheim

– Voorzitter raad van toezicht Sciencepark Utrecht

– Lid raad van toezicht Energycoalition Groningen

– Member executive board Global Climate Institute (GCI)

– Lid raad van toezicht Herinneringscentrum Kamp Westerbork

Drs. B.J.M. Gallé – Lid RvT Zorgbalans

– Lid auditcommissie raad voor de rechtspraak

– Voorzitter college specialismen verpleegkunde ( tot eind 2021)

– Voorzitter Raad van Advies Zorgdomein

Mr. B.G.M. Lemstra – Toezichthouder bij Topfonds Gelderland

– Toezichthouder bij Oostnl

– Toezichthouder bij Veluwse onderwijsgroep

– Toezichthouder bij Theater Orpheus,

– Toezichthouder bij Nederlandse Bijenstichting

–  Adviseur, docent NR governance expert

Prof. dr. F.H. Bosch – Internist/intensivist Rijnstate Ziekenhuis

– Hoogleraar acute interne geneeskunde Radboudumc

– Fellow American College of Physicians

– Honorary Fellow Royal College of Physicians

– President Ultra sound working group, European Federation of Internal Medicine

Prof. dr. ir. A. van den Berg – Wetenschappelijk directeur van het MESA+ instituut voor nanotechnologie

– Voorzitter sectie Technische Wetenschappen Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW)

– Lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW )

– Scientific Advisory Board Wyss Institute of Harvard

– Wetenschappelijk adviseurMicronit

– Distinguished professor South China Normal University

– Lid van ACTI

– Fellow of the Royal society of Chemistry

– Lid van de Hollandse Maatschappij der Wetenschappen

– Consultant Professor at Northwestern Polytechnical University in Xian (China)

– Wetenschappelijk adviseur Qurin Dx

Prof. dr. ir. A. Bruggink – Hoogleraar Financial engineering en Riskmanagement, Universiteit Twente

– Lid adviesraad Bold Capital Management

– Board advisor Orix Corporation, Tokyo

– Lid RvC Tenger Financial Group, Ulaanbaatar

– Lid RvC XAC Bank, Ulaanbaatar

– Non-executive director of Ormat Technologies, Yavne/Reno

– Non-executive director van Gravis Capital Management, Londen

– Lid RvC Acleda bank, Phnom Penh

Drs. S. Bronmans MCM – Directeur/Interimmanager bij Algemene Bestuursdienst, ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

– Gateway Review Teamleader

Commissies

De Raad van Toezicht kent een viertal commissies:

Financiële Commissie

De Financiële Commissie houdt toezicht op het financiële verslagleggingproces, waaronder de werking van de interne risicobeheersings- en controlesystemen, de informatie verstrekking en het opvolgen van de aanbevelingen van de accountant wordt verstaan. Bij de (voor)bespreking van de jaarrekening en de managementletter schuift de externe accountant aan bij de Financiële Commissie en de voltallige Raad van Toezicht-vergadering.

Leden: prof. dr. ir. A. Bruggink (voorzitter), prof. dr. ir. A. van den Berg, mr. B.G.M. Lemstra

Remuneratiecommissie

De Remuneratiecommissie adviseert over de benoeming van leden van de Raad van Toezicht en Raad van Bestuur. Hiervoor stelt de Commissie selectiecriteria, profielschetsen en benoemingsprocedures op. Ook bereidt de Commissie de jaarlijkse evaluatie van het functioneren van de Raad van Toezicht en Raad van Bestuur voor. Verder doet de Commissie voorstellen voor het honoreringsbeleid voor de leden van de Raad van Bestuur evenals het remuneratiebeleid voor de leden van de Raad van Toezicht. De Remuneratiecommissie houdt jaargesprekken met de leden van de Raad van Bestuur. Alle andere leden van de Raad van Toezicht worden actief gevraagd om input te leveren voor deze jaargesprekken.

Leden: P.E.J. den Oudsten(voorzitter), drs. B.J.M. Gallé

Commissie Kwaliteit en Veiligheid

De Commissie Kwaliteit en Veiligheid houdt toezicht op de kwaliteit en veiligheid door inzicht te verkrijgen in de kwaliteitssystemen die het ziekenhuis hanteert en door de prestaties te beoordelen. Ook houdt de Commissie toezicht op de naleving van de aanbevelingen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGJ) en op de ontwikkeling van het aantal klachten, claims, tuchtzaken en calamiteiten.

Leden: dr. F.H. Bosch (voorzitter), prof. dr. ir. A. van den Berg

Commissie Digitalisering

In 2019 heeft de Raad van Toezicht de Commissie Digitalisering opgericht. Deze commissie houdt toezicht op ICT-gerelateerde projecten; het selectie, inkoop- en implementatietraject van nieuw breed in te zetten software zoals bijvoorbeeld het elektronisch patiëntendossier en brengt advies uit aan overige leden van de Raad van Toezicht met betrekking tot goedkeuringsvragen bij ICT-gerelateerde onderwerpen.

Leden: drs. S. Bronmans MCM (voorzitter), dr. F.H. Bosch, drs. B.J.M. Gallé

Samenvatting belangrijkste besluiten RvT in 2021

De belangrijkste besluiten van de Raad van Toezicht in 2021 waren de benoeming van mevrouw Gallé en mevrouw Lemstra als leden van de Raad van Toezicht, het benoemen van de heer J. den Boon als voorzitter Raad van Bestuur, het benoemen van mevrouw J. Berger-Roelvink als lid Raad van Bestuur en het benoemen van mevrouw M. Vollenbroek-Hutten als lid Raad van Bestuur.  Daarnaast is goedkeuring verleend aan de verkoop van grond te Oldenzaal en de vestiging van een hypotheekrecht ten aanzien van het parkeerterrein aan de Beltstraat te Enschede, het jaarverslag, de jaarrekening, de begroting en het jaarplan.

Toezichtsrol

De Raad van Toezicht houdt toezicht op de Raad van Bestuur en de door de Raad van Bestuur uit te voeren taken, te weten:

  • het door de Raad van Bestuur gevoerde bestuur;
  • het functioneren van de Raad van Bestuur;
  • het beleid van de Raad van Bestuur;
  • de algemene gang van zaken in de stichting als maatschappelijke instelling;
  • de realisatie van statutaire en andere doelstellingen van de stichting;
  • de strategie en risico’s verbonden aan de activiteiten van de organisatie;
  • de opzet en werking van interne risicobeheersing en controlesystemen;
  • de financiële verslaglegging;
  • de kwaliteit en veiligheid van zorg;
  • de naleving van wet- en regelgeving;
  • de verhouding met belanghebbenden;
  • het op passende wijze uitvoering geven aan de maatschappelijke doelstelling en verantwoordelijkheid van de stichting.

Werkgeversrol

De Raad van Bestuur bestuurt het ziekenhuis en draagt de eindverantwoordelijkheid. Hij is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelstellingen, de strategie, het beleid en de resultaatsontwikkeling. MST wordt bestuurd door een meerhoofdige Raad van Bestuur, waarvan één persoon de rol van voorzitter vervult.

De Raad van Toezicht benoemt en ontslaat de leden van de Raad van Bestuur. Ook evalueert de Raad van Toezicht het functioneren van de leden van de Raad van Bestuur. Daarnaast zorgt hij voor het vaststellen van een maatschappelijk passende beloning, de contractduur, de rechtspositie en de andere arbeidsvoorwaarden.

Informatievoorziening

Voor de uitoefening van zijn functie (werkgeversrol, toezichthouder en adviseur) is de Raad van Toezicht gebaat bij juiste en tijdige informatievoorziening door de Raad van Bestuur. Om hierin te voorzien, is een informatietabel opgesteld. Onderstaand de versie die op 31 december 2021 van kracht was.

Onderwerp Onderdeel

 

Commissie RvT* Frequentie Reguliere RvT vergadering Frequentie
Toezichtsrol
Kwaliteit en veiligheid Klachtenrapportage K&V 3 x per jaar X 1 x per jaar
Kwaliteitsvisitaties K&V 1 x per jaar
Prestatie-indicatoren K&V 4 x per jaar X 1 x per jaar
Uitkomsten kwaliteitsinstrumenten K&V 4 x per jaar
CQ index / ervaringsmeting K&V 1 x per jaar X 1 x per jaar
NIAZ / Veiligheidssysteem K&V 4 x per jaar X 1 x per jaar
Calamiteiten, IGZ, overige actualiteiten K&V 4 x per jaar X 1 x per jaar
Informatieveiligheid / privacy K&V 4 x per jaar
Patiëntgerichtheid K&V 4 x per jaar X 1x per jaar
Value Based Health Care K&V 2 x per jaar
Financiële prestaties Financieel dashboard FC 10x per jaar X 3x per jaar
Formatie (incl. ziekteverzuim) FC 4x per jaar X 3x per jaar
Investeringen FC 3x per jaar X 3x per jaar
Jaarrekening FC 1x per jaar X 1 x per jaar
Begroting FC 1x per jaar X 1 x per jaar
Liquiditeitsbegroting FC 4x per jaar 3x per jaar
Financiële lange termijn planning FC 1x per jaar X 1x per jaar
ICT EPD-traject D 4x per jaar X 4x per jaar
  ICT-gerelateerde projecten D 4x per jaar X 4x per jaar
Medewerkers Uitkomsten medewerkerstevredenheid-onderzoek X 1x per 2 jaar
Wet- en regelgeving Ontwikkelingen RvB/ RvT X 1x per jaar
Herbeoordeling statuten en reglementen X 1x per jaar
Strategie & beleid Herijking strategie X 1x per 4 jaar
Jaarplan FC X 1 x per jaar
Realisatie doelstellingen jaarplan FC X 3x per jaar
  Integraal risicomanagement K&V 2x per jaar X 1 x per jaar
Belanghebbenden Ondernemingsraad X 1x per jaar
Cliëntenraad X 1x per jaar
Medisch Staf bestuur X 1x per jaar
Externe ontwikkelingen Maatschappelijke, politieke en andere relevante ontwikkelingen m.b.t. gezondheidszorg, bestuur en toezicht X 1 x per jaar tijdens de RvT tweedaagse
Zelfevaluatie Evaluatieformulier o.b.v Toolkit Toezicht Zorg X 1x per jaar
Werkgeversrol
Jaargesprek RvB 1x per 2 jaar met 360 graden feedback R 1x per jaar X 1 x per jaar

*Commissies RvT: Commissie benoeming, evaluatie en remuneratie (R); Commissie Kwaliteit en veiligheid K&V; Financiële commissie (F) Commissie digitalisering

Waar bent u naar op zoek?