Wat regelt u zelf

Ontslag: Wat regelt u zelf?

Huishoudelijke hulp

Huishoudelijke hulp valt onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Wanneer u na opname in het ziekenhuis voor het eerst huishoudelijke hulp nodig heeft kan MST Transferpunt dit bij de gemeente melden. Bij uitbreiding van bestaande huishoudelijke hulp kunt u dit zelf regelen bij uw zorgaanbieder. Wij adviseren u dit op tijd aan te vragen, zodat uw zorg aansluit op uw verblijf in MST.

Hulpmiddelen

Als u thuis kleine hulpmiddelen nodig heeft, zoals krukken, rollator, looprek of een bed, dan kunt u deze huren of kopen. Dat kan via een hulpmiddelenwinkel. Als er een medische noodzaak is voor bijzondere hulpmiddelen zoals een hoog/laag bed met speciaal matras, dan kunnen wij dit voor u aanvragen.

Maaltijdvoorziening

Als u (tijdelijk) niet kunt koken, dan kunt u gebruik maken van een maaltijdvoorziening. U regelt deze maaltijdvoorziening zelf. Er zijn diverse aanbieders van kant-en-klaar maaltijden, zoals de slager, groenteboer, supermarkt enzovoort.  Eventueel kunt u via uw gemeente informatie krijgen over aanbieders, de verschillende mogelijkheden en de kosten. MST Transferpunt heeft een overzicht van aanbieders en hun contactgegevens.

Personenalarmering

Met een personenalarm voor thuis (personenalarmering) kunt u in een noodgeval verbinding maken met een meldkamer. Zo kunt u snel hulp inschakelen. Voor informatie over vergoeding en aanschaf van personenalarmering, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. De thuiszorgorganisatie kan u hierbij ondersteunen. Het aanvragen van personenalarmering kan enkele weken duren, vraag het daarom op tijd aan. Personenalarmering kan ook via een spoedaanvraag geregeld worden; hier kunnen extra kosten aan verbonden zijn.

Vervoer

U bent samen met uw naasten verantwoordelijk voor het regelen van vervoer bij ontslag. Kunt u niet zelfstandig naar huis en niet opgehaald worden door uw naasten op het afgesproken tijdstip van ontslag? Diverse afdelingen hebben een Lounge (huiskamer) waar u eventueel een tijdje kunt wachten.

Als u door uw gezondheidstoestand niet met eigen vervoer of een taxi naar huis of een vervolginstelling kunt gaan, kijkt de verpleegkundige samen met u naar de beste vervoersmethode. Dit kan bijvoorbeeld een (rolstoel) taxi of zorgambulance zijn.

Waar bent u naar op zoek?