Eline van Hove

Kunstenares Eline van Hove

Periode: Mei 2019 tot november 2019

Contact: via elinevanhove.nl

Eline van Hove studeerde in 2018 af aan de AKI (kunstacademie, Enschede). Het in MST geëxposeerde werk is (deels) het eindexamenwerk geweest voor dit afstuderen.

Tentoongestelde werken

Vangen! / 2017 / diameter 177cm / Olieverf (donkergroene ronde doek)

In my genes / 2017 / 133 x 133,5 cm / Olieverf (mosterdkleurige doek)

Ophelia II / 2016 / 200 x 150 cm / Acrylverf

Slaapdronken / 2017 / 151 x 119 cm / Olieverf en wasco (donkergroene doek)

Vangen! / 2017 / diameter 177cm / Olieverf (donkergroene ronde doek)

Eline van Hove over de kunstwerken

Think in random dimensions

De afgelopen jaren combineerde ik mijn master Applied Mathematics aan de Universiteit Twente met Fine Art Painting aan ArtEZ AKI. Deze twee werelden hebben een interessant spanningsveld. Hoe beïnvloeden verschillende perspectieven, mensen en omgevingen je waarneming, denken, identiteit en waarheden? Op de universiteit was ik de kunstenaar, op de kunstacademie de bèta.
Wiskundigen bouwen hun wereld vanuit een fundatie aan axioma’s. Stellingen of waarheden kunnen door iedereen – die de taal van de wiskunde spreekt – stap voor stap worden geverifieerd vanuit deze axioma’s. Wanneer deze axioma’s worden veranderd ontstaat er een totaal nieuw concept van waarheid. Maar wat zijn de axioma’s van de kunst? Bestaan deze (voor mij)? Beginnen aan de kunstacademie bracht zowel kansen als onzekerheden met zich mee. Soms worstelde ik met de vrijheid en het gebrek aan regels, maar aan de andere kant leerde ik dit te waarderen. Ik moest me erbij neerleggen dat correctheid van de kunst niet te bewijzen is. Zoals stellingen in de wiskunde eenduidig verifieerbaar zijn, zo kun je kunstwerken niet duiden. Wat ik wél kan doen is uitleggen wat mijn fascinaties zijn. Dan laat ik het graag aan u, de toeschouwer, om daaruit mijn kunstwerken te verklaren.

Ik raak geïnspireerd door de wereld om me heen en de (verschillende) manier(en) waarop we die waarnemen. Water, reflecties, licht en schaduw, relativiteit van kleur, maar ook mensen en hun gedrag werken voor mij als katalysatoren. Mijn werken zijn erg persoonlijk en vaak sterk beïnvloed door dingen die ik zie, voel en meemaak in mijn dagelijks leven. Mijn laatste werken gaan bijvoorbeeld terug naar het huis van mijn opa en oma, een oude boerderij vol vergeten en verlaten hoeken. Dit huis en het verhaal erachter werd mijn muse. Andere belangrijke inspiratiebronnen waren het schilderij Ophelia van de Britse kunstenaar Sir John Everett Millais en Kieslowski’s korte film Doteky.

Waar bent u naar op zoek?